Skip to content

Què és?

Samarucs és un projecte musical i pedagògic en valencià per a xiquets i xiquetes. Naix de la necessitat real dels pares i mares i dels educadors de nodrir l’educació dels seus fills i alumnes amb recursos lúdics i pedagògics en valencià.

Havent-hi fet una investigació, avalada per la Conselleria d’Educació, en el Pla Eva 2011, es detecta la mancança de novetats musicals infantils en valencià des de mitjans dels anys 80. Als anys 90 i 2000 es produïxen diverses iniciatives musicals i d’arts escèniques que beuen del cançoner tradicional: l’adapten als sons actuals i en creen versions però no hi ha propostes fermes de renovació.

La societat valenciana ha sofert importants canvis socials, culturals, econòmics i tecnològics en els últims 30 anys. En canvi, el seu repertori de recursos musicals i didàctics infantils s’ha mantingut estancat. Els xiquets i xiquetes d’avui s’eduquen amb les mateixes tonades musicals que ja ho feren els seus pares i mares. Sense menysprear aquestes composicions, els nous ciutadans i ciutadanes necessiten noves cançons i nous recursos audiovisuals més propers a la realitat multicultural i tecnològica en la qual
viuen.

Fruit d’eixa reflexió, quatre joves valencians decidixen llançar-se a l’aventura de crear i oferir música moderna, de qualitat i en la nostra llengua. El somni es materialitza amb la publicació del primer CD Samarucs. Canta, balla i aprèn el novembre de 2013. Deu cançons inèdites, modernes i en valencià on el Samaruc es convertix en l’eix vertebrador d’un viatge iniciàtic de coneixement del món, més enllà de l’Albufera. El Samaruc, protagonista i autor dels temes, inicia un viatge per tal de trobar la companyia i l’amistat que veu amenaçada entre els de la seua espècie. A través de l’escolta del disc, els menuts i les menudes viatgen des de l’Albufera, on viu el samaruc, pel món de la lectura («Imagina i volaràs»), els cinc continents («De colorets»), a la recerca d’un animal amb superpoders («El lleodofifant»), els jocs populars («Ixes a jugar»), l’alimentació sana («Ben sana, ben forta»), la riquesa lingüística valenciana («La festa de les paraules») i la necessitat de viure sense pressa («Sense pressa»).

A partir d’aquest primer treball, Samarucs es diversifica per tal d’apropar la música, l’entreteniment i el coneixement als xiquets i xiquetes valencians. L’espectacle «Canta, balla i aprèn», el taller d’escriptura creativa «Imagina i volaràs» i el taller de reciclatge «Verd, groc i blau» en són bona mostra.

El juny de 2015 Samarucs publica el segon disc, Els amics del samaruc, deu noves aventures musicals en valencià per a continuar entretenint amb ritmes moderns, gèneres musicals actuals i temàtiques properes a les del currículum educatiu valencià dels xiquets i les xiquetes de tot el País Valencià.

Les cançons de Samarucs

Samarucs ha creat dos cançoners amb deu cançons cadascun d’ells. Els temes escollits per a vertebrar les cançons s’ajusten a les temàtiques del currículum educatiu de primària dels centres educatius valencians. Per tant, la música es convertix en una eina idònia per a docents i per a pares i mares a l’hora d’intentar aportar determinats coneixements a alumnes i fills.

D’una forma lúdica, entretinguda i espontània, els xiquets i les xiquetes coneixeran, a través de les tonades, unes realitats del seu voltant, i aniran incorporant determinats conceptes de conscienciació social més difícils d’adquirir amb altres rutines de treball.

La temàtica de les cançons s’adapta a les realitats que actualment envolten els xiquets i les xiquetes valencians. S’aborda la diversitat cultural existent en qualsevol aula o centre escolar valencià. També es pretén que servisquen com a eina sensibilitzadora respecte dels nous problemes mediambientals que ens afecten o que siguen una aproximació a les noves tecnologies com a factors ineludibles dins el procés de creixement cognitiu de qualsevol xiquet o xiqueta. A més, en el conjunt de cançons escrites i compostes també es troben reflectides d’altres temàtiques que giren al voltant del dia a dia dels xiquets i les xiquetes, com ara l’alimentació sana, la reflexió sobre l’actual ritme de vida, l’estalvi energètic o l’apropament a les tradicions purament valencianes.

I és que la relació directa entre els coneixements adquirits per l’alumnat amb l’ús de la música en aquest procés és evident si observem el nombre de conceptes retinguts a través d’alguna tècnica derivada de la música. D’altra banda, la música afavorix les relacions socials: a través de la música els xiquets i les xiquetes tenen una altra forma d’expressar-se que a la vegada és contagiosa, divertida i amigable, donant-los així una manera més d’integrar-se en la societat. El treball amb la música dota els menuts i les menudes d’una relació harmoniosa que els dona seguretat, confiança i comprensió. A més, la música té la capacitat de l’equitat: pot convertir-se en un llenguatge comú que aprope aquells que per característiques lingüístiques estan més allunyats en la seua relació diària i alhora ajuda a reforçar els vincles positius entre l’alumnat.

A qui va dirigit ?

El treball de Samarucs està dirigit als nous valencians: als xiquets i xiquetes d’entre 1 i 8 anys que viuen i estudien en terres valencianes i utilitzen la música com a recurs d’aprenentatge i d’oci. Però també va dirigit:

Als pares i mares...

dels menuts que busquen material musical en valencià per a educar i entretindre els seus fills i filles, ja que s’ha detectat la necessitat de comptar amb recursos musicals que ajuden a l’educació dels xiquets i les xiquetes. Per això Samarucs proposa noves tonades que plantegen temàtiques properes a l’alumnat del nou segle, amb uns estils musicals d’actualitat.

Als centres educatius o de lleure, biblioteques o centres culturals...

que utilitzen material musical com a recurs per a l’adquisició de nous coneixements, la socialització dels més menuts, la formació en la diversitat i el gaudi d’aquests. L’estudi precís i acurat que es fa de la selecció de les temàtiques a tractar, contribuïx al fet que el personal docent, els monitors i monitores de temps lliure o personal coordinador d’iniciatives culturals no hagen d’aportar més hores de treball per tal d’adaptar cançons ja existents a les necessitats curriculars dels xiquets i les xiquetes valencians.